Sziastok! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Carin Simons - WaarBenJij.nu Sziastok! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Carin Simons - WaarBenJij.nu

Sziastok!

Blijf op de hoogte en volg Carin

21 Maart 2016 | Hongarije, Boedapest

Sziasztok!

De Hongaarse taal is moeilijk, en nauwelijks te verstaan, maar ik heb me toch al een aantal keer in het Hongaars weten te redden. Zo vroeg de vrouw achter de kassa in de supermarkt of ik twee chocoladebroodjes kocht, waarop ik zonder te hoeven nadenken over wat ze zei ja kon antwoorden. Daarnaast werd ik op straat aangesproken door een jongen die iets zei waar ik ‘taska’ uit kon opmaken. Bleek dat mijn tas nog openstond, en ik kon hem in het Hongaars bedanken.
De taal hoort tot dezelfde taalgroep als het Fins en het Ets en het bijzondere is dat je ongeveer oneindig prefixen, suffixen en infixen kan toevoegen om aan te geven wat je precies bedoelt. Een van de langste woorden die je in het Hongaars kan maken is dan ook: MEGSZENTSÉGTELENÍTHETETLENSÉGESKEDÉSEITEKÉRT, wat zoiets betekent als: ik heb al meerdere keren herhaald dat ik dit niet wenselijk vindt.

Zulke en andere interessante dingen over Hongarije leer ik in mijn curusus ’Hungarian Civilisation’. Vooral de cultuur en belangrijke personen uit de Hongaarse geschiedenis komen in de colleges voorbij. Één van de opdrachten die we moesten doen was een voorstelling in het operahuis bezoeken. Op een zondagavond ben ik met mijn huisgenoot daarheen geweest en het was een bijzondere ervaring. De voorstelling begon om 5 uur ’s middags en eindigde om 10 uur. Vijf uur lang mochten we dus genieten van opera, met een echt orkest, ongeveer 40 dansers en 6 hoofdrolspelers. De zaal in de opera is ingedeeld in allemaal boxen, waar je met zo’n zes mensen in kan zitten. De muren van de box zijn met stof behangen en er zit een deur in. We deelden onze box met twee oude Hongaarse dames die volgens mij vaker naar de opera gingen en die het heel leuk vonden dat wij er waren. Met de drie woorden Engels en vier woorden Duits die ze spraken hebben ze ons duidelijk gemaakt wanneer de voorstelling ging beginnen, dat het een mooi oud gebouw was en dat ze graag foto’s van ons wilden maken. Ze waren een zeer leuke toevoeging aan onze opera-ervaring! De voorstelling zelf was ook leuk om een keer mee te maken, hoewel het wel een tijdje voordat we doorhadden waar het over ging. Er is zoveel te bekijken: het orkest, de dansers, de visuele effecten op het podium en natuurlijk de operazangers zelf.
Voor het opstel dat ik hierna moest schrijven heb ik een 5 gekregen, wat het hoogste cijfer is dat je in Hongarije kan krijgen.

Ook voor mijn eerste tentamen dat ik hier gemaakt heb, heb ik een goed cijfer gehaald, namelijk een 4. Het was een mondeling tentamen, waarbij ik iets moest vertellen over de transitieperiodes in Polen en Slovenië. De docent was tevreden en ik ook, dus de eerste zes studiepunten uit Boedapest zijn binnen!

In de afgelopen twee weken heb ik ook het eerste bezoek uit Nederland gekregen! Mijn ouders kwamen een aantal dagen langs en we (zij) hebben zich als ultieme toeristen gedragen, met een boottocht over de Donau en een bustoer door de stad. We hebben in die paar dagen veel dingen bekeken en bezocht en ook voor mij zaten er een aantal dingen bij die ik nog niet eerder gezien had. Zo hebben we een bezoek gebracht aan de synagoge in de stad (er wonen zo’n 120.000 joden in Hongarije, waarvan ongeveer 2/3 in Boedapest). Ook zijn we heel wat keertjes uit eten geweest en hebben we een orgelconcert bezocht. Kortom, echt leuk dat ze er waren!

Op 15 maart was er een nationale feestdag in Hongarije, waarop herdacht wordt dat in 1848 de Hongaren in opstand kwamen tegen het Habsburgse Rijk en daarna voor het eerst een zelfstandige regering kregen. In Hongarije wordt momenteel veel gecentraliseerd, waartegen veel mensen op 15 maart hebben gedemonstreerd. Het is dus niet echt zoals Koningsdag bij ons.. Helaas regende het die dag, maar toch waren er veel mensen op straat. 15 maart is dan ook de enige dag in het jaar dat een Hongaar trots is op zijn land en zijn afkomst.

De afgelopen week heb ik veel moeten studeren, omdat ik deze week in Boedapest een mid-term examen heb, en daarnaast ook terug moet naar Nederland om een tentamen te herkansen in Nijmegen. Pasen vier ik dus niet in Hongarije, maar gewoon in Nederland! Dat is best fijn, want afgelopen weekend had ik voor het eerst in mijn leven last van heimwee. Gelukkig gaat het vandaag al weer beter 

Viszlát hamarosan és találkozunk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carin

Actief sinds 25 Jan. 2016
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 8032

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 31 Mei 2016

Studeren in Boedapest!

Landen bezocht: