Eerste colleges - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Carin Simons - WaarBenJij.nu Eerste colleges - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Carin Simons - WaarBenJij.nu

Eerste colleges

Blijf op de hoogte en volg Carin

12 Februari 2016 | Hongarije, Boedapest

De dagen gaan snel voorbij hier in Budapest, dus tijd voor een nieuwe update! Vorige week ben ik vooral bezig geweest met het verder ontdekken van de stad en de universiteit. Ik heb al veel geleerd over het land en de mentaliteit van de Hongaren. Vooral dat ze tijd hier niet zo’n heel belangrijke rol speelt. Zo zijn we op woensdag op sightseeing tour gegaan door het Pest gedeelte. ’s Ochtends kregen we een rondleiding door het parlementsgebouw. Deze activiteiten worden georganiseerd door ESN, de studentenorganisatie voor internationale studenten. Voor ieder evenement maken ze een facebookevenement aan, waar altijd in staat: Please be on time! De rondleiding door het parlement stond gepland voor 10 uur, dus ik was netjes op tijd bij de verzamelplek. Nog niet iedereen was er, dus toch nog maar even wachten. Om tien voor half elf bleek dat ESN nog geen toegangskaartjes gekocht had, terwijl we wel allemaal van te voren al betaald hadden (heel goedkoop trouwens, voor ongeveer 3 euro kan je al naar binnen). Omdat er zo’n vijftig mensen meegingen duurde het nog tot 11 uur voor we echt naar binnen gingen. In die tussentijd heb ik wel een aantal leuke mensen ontmoet die ook met de rondleiding meegingen: Eva en Christine, twee meisjes uit Duitsland en Marit, een meisje uit Estland. De rondleiding door het parlement zelf was vooral kort, maar het is wel echt een mooi gebouw om vanbinnen te bekijken. Om kwart voor twaalf stonden we weer buiten. We gingen er vanuit dat we nog een uur hadden tot de rondleiding door Pest begon, want volgens Facebook begon dat om een uur. Maar je raadt het al: wij netjes om 1 uur terug bij het parlement en nog geen ESN te zien. Om een uur wisselt wel de wacht, dus dat was wel leuk om mee te maken. Om kwart voor twee begon daadwerkelijk de rondleiding, waarbij we de hotspots van Pest hebben gezien en leuke weetjes hebben geleerd. Deze wil ik zeker delen als er bezoek in Budapest komt . Het heeft de hele middag wel geregend, dus toen de rondleiding voorbij was, was iedereen nat en moe en dus gingen we snel naar huis.

Woensdag hebben we weer een sightseeing tour gedaan, dit keer door Budha. Dit stadsgedeelte ligt op heuvels, dus je hebt een heel mooi uitzicht over de hele stad, maar in Pest is meer te beleven. Van de gids kregen we nog een paar tips over goedkope restaurantjes, dus die avond heb ik met Eva, Christine en Marit gegeten bij Fritsi Papa, waar we voor vier euro een hele maaltijd kregen. Vrijdag ben ik met hen ook in de Ikea geweest om een paar spullen te kopen die we in het appartement nog niet hadden. Marit was nog nooit in een Ikea geweest, maar ze vond het erg leuk!
Zaterdag wilde ik nieuwe schoenen kopen en dus ging ik met Eleonore (mijn huisgenoot) de stad in. We hebben allebei een nieuw paar schoenen gekocht en daarna hebben we genoten van Hongaarse pizza en glühwein.

Maandag begonnen de colleges dan echt! Hoewel, ik zou maandagmiddag een vak volgen, maar door te weinig aanmeldingen werd dit ’s nachts om twee uur gecanceld. In plaats hiervan heb ik een nieuw vak gekozen wat op woensdagochtend gegeven wordt, dus dat betekent dat ik vier dagen weekend heb  Maandagavond heb ik Eleonore meegedaan aan een pubquiz en we eindigden op de vijfde plaats, dus dat was leuk! Dinsdagochtend had ik mijn eerste college ‘Hungarian civilisation’, speciaal voor Erasmusstudenten, waarin verteld wordt over Hongaarse cultuur, geschiedenis etc. Voor dit vak moeten we twee essays schrijven, waarvan één moet gaan over een voorstelling in het Opera huis, dus volgende week ga ik met Eleonore naar de opera! Ook de andere vakken die ik volg zijn interessant, maar helemaal niet moeilijk. Zo had ik gisteren een vak ‘Comparative local governments’, waarbij de docent een uur heeft gepraat over New Public Management, iets wat in Nijmegen al ongeveer 3 jaar terugkomt in elk college. Echt moeilijk wordt het dus denk ik niet, maar wel leuk om veel dingen die ik al weet vanuit een ander perspectief te kunnen toepassen. Sowieso is de manier van college geven nogal anders dan in Nederland. Het begint al dat een college drie uur duurt en alleen als je geluk hebt zit daar tien minuten pauze in. In die drie uur praat de docent voornamelijk over zichzelf en wat hij allemaal heeft meegemaakt. Ook tijdens de uitleg van de collegestof grijpen ze iedere kans aan om te vertellen over iets wat ze zelf hebben meegemaakt. We hebben zelfs een docent die het leuk vindt om foto’s te maken ‘om de sfeer in de colleges vast te leggen’ en die ze ons aan het einde van het college opstuurt. Of docenten gaan even midden in het college hun mail beantwoorden, of bellen, want ‘het is even dringend’. En de tentamens aan het einde van het blok? Als jullie liever een presentatie willen kan dat ook wel.

De tijden van de colleges zijn ook niet altijd even fijn, ze beginnen om 8 uur ’s ochtends (of vijf over acht als niet iedereen op tijd komt) en ze eindigen om 21 uur ’s avonds. Woensdag had ik dus college tot 21 uur en toen ik thuiskwam moesten mijn huisgenoot en ik nog eten. We hebben in het appartement een inductiekookplaat en waarschijnlijk omdat we hem te hard hebben aangezet is hij nu oververhit geraakt. De huisbaas weet ook niet hoe hij dit moet oplossen, dus pas maandag komt er iemand naar kijken. Dat betekende dat we gisteren gedwongen uit eten moesten gaan. Vandaag komt er als het goed is een tijdelijk kooktoestel, zodat we in ieder geval nog wel kunnen koken. Niet zo fijn dus!

  • 12 Februari 2016 - 16:42

    Opa En Oma De Putter:

    Hallo Carin, leuk om je reisverslag te lezen. je hebt wel een afwisselend bestaan.
    Hier is het erg rustig, J.W. en Elise zijn op wintersport dus ik heb Norah ,s vrijdags niet
    om op te passen. We hebben al veel regen en wind gehad, maar gisteren en vandaag kon er
    weer even gefietst worden. Zijn er in Budapest ook fietsers, of gaat alles daar lopend en met openbaar vervoer?Fijn dat je al leuke contacten hebt. Eten bij "Fritz"was zeker erg vertrouwd?
    Wel lange college-dagen, maar misschien geen vijf dagen in de week?
    We wachten je volgende verslag weer af. Liefs en groetjes van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carin

Actief sinds 25 Jan. 2016
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 8048

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 31 Mei 2016

Studeren in Boedapest!

Landen bezocht: